La bici als programes electorals del 21D

L’anàlisi de propostes sobre la bicicleta als programes electorals dels principals partits per a les Eleccions al Parlament de Catalunya del 21 de desembre de 2017.

Junts per Catalunya 

https://juntspercatalunya.cat/programa-electoral/

Es fa esment de la bicicleta a l’apartat de Junts per la Prosperitat, subapartat de Mobilitat i Transport Públic, a la introducció, però no hi ha cap compromís concret que en faci referència.

Tenim un país amb un potent sistema de ciutats i, per això, apostem per una combinació de sistemes de mobilitat, amb el transport públic com element clau de l’estat del benestar, essent l’eina garant del dret a l’accessibilitat dels ciutadans. El ferrocarril ha de ser l’espina dorsal de la mobilitat, tant pel que fa a passatgers com a mercaderies, conjuntament amb la carretera, el transport marítim i l’aeri. Alhora, cal prioritzar els sistemes de mobilitat no motoritzada, amb una atenció especial a la seguretat dels vianants i a la promoció de la bicicleta.

Es parla de mobilitat sostenible al mateix subapartat.

Esquerra Republicana de Catalunya (ERC)

http://www.esquerra.cat/uploads/20171205/programa.pdf

Cap esment a la bicicleta en tot el programa electoral.

Es parla d’una mobilitat de baix impacte ambiental i d’intermodalitat amb el transport públic dins l’Eix 4. Una república sostenible i amb equilibri territorial, al subapartat 4.3. Un territori equilibrat i ben connectat, a la proposta 3.

Ciutadans (C’s)

http://inesarrimadas.cat/ca/les-nostres-propostes/

Cap esment a la bicicleta en tot el programa electoral.

Es parla de mobilitat sostenible a l’apartat VIII Infraestructures de més qualitat i un medi ambient més protegit, al subapartat 2. Potenciarem les energies renovables, l’autoconsum i l’economia circular per fer front al canvi climàtic, als punts 150 i 151.

 Partit dels Socialistes de Catalunya (PSC)

http://www.socialistes.cat/es/pagina/eleccions-2017-programa-electoral

La bicicleta s’esmenta en 3 ocasions:

Dins el capítol 1.Un desenvolupament econòmic dinàmic en un territori sostenible, l’objectiu 05. Mobilitat Sostenible, més i millor transport públic, les proposta P45, P47 i P48:

P45. Treballarem amb claredat per la mobilitat sostenible amb un model de mobilitat on es tendeixi a què en l’àmbit urbà la majoria dels desplaçaments es facin a peu o en bicicleta de manera còmoda i segura, a què els desplaçaments més llargs es facin en transport públic col·lectiu (autobús, tramvia, metro, tren) i a què el vehicle privat (cotxe i moto) es reservi per als desplaçaments esporàdics, prioritzant les modalitats sostenibles (ús compartit, propietat compartida, vehicles elèctrics o híbrids, autònoms).

 P47. Desenvoluparem un Pla Estratègic de la Bicicleta que fomenti la creació de xarxes pedalables al territori de Catalunya.

 P48. Impulsarem la Smart Mobility i la recerca aplicada a la mobilitat amb l’Impuls dels Sistemes Intel·ligents de Transport, amb especial interès a les zones urbanes (tant grans com petites), augmentant la recerca i la innovació en les tecnologies del vehicle connectat i mobilitat intel·ligent que permetin millorar la seguretat, l’eficiència, l’accessibilitat i l’equitat de tots els mitjans de transport (a peu, bici, transport públic). Posicionarem Catalunya com a regió que promou la innovació de les ITS aplicades als usuaris vulnerables de la mobilitat (vianants i ciclistes) i el transport a la demanda, amb l’estudi i implantació d’aquests sistemes sobretot en zones rurals o periurbanes.

A més també es parla de mobilitat sostenible dins l’objectiu O2. La innovació al centre de l’acció del govern, proposant una aliança per a la mobilitat sostenible.

Catalunya en comú – Podem 

http://catalunyaencomupodem.cat/content/uploads/2017/12/PROGRAMA-ELECTORAL_cat-1.pdf

S’esmenta la bicicleta en 4 ocasions.

Dins el capítol 5. Salut, al punt 5.3 Potenciar la salut, la proposta:

Millorar els contextos per convertir-los en saludables, com per exemple: a) augmentar l’accés a l’alimentació saludable tant pel que fa als preus com a la disponibilitat d’aliments de proximitat i ecològics, b) oferir espais gratuïts i accessibles per poder fer activitat física, c) incrementar els carrils bicicleta, d) controla l’aplicació de la llei sobre el consum de tabac, e) controlar les drogodependències, f) augmentar les taxes de tabac, alcohol i begudes ensucrades, g) reduir el trànsit en vehicle privat i augmentar el del transport públic, h) controlar la contaminació química, etc.

Dins el capítol 7. Esports, al punt 7.1. Fer de l’esport un dret de ciutadania, la proposta:

Afavorir l’ús dels espais públics comuns per a la pràctica esportiva perquè les persones puguin gaudir-ne d’una manera lúdica i saludable (fomentar els recorreguts per córrer, per anar en bici, fomentar les curses populars, etc.).

Dins el capítol 1. Joventut, al punt 1.8. Impulsar un transport públic de qualitat a l’abast de les persones joves, en la introducció:

El transport públic té un gran ús per part del col·lectiu jove. El seu impuls és clau per reduir l’ús del cotxe i afavorir una mobilitat més sostenible i que prioritzi les persones i no el transport privat. Però, sovint, la feblesa de la xarxa pel que fa a les freqüències de pas i el seu desplegament irregular en el territori, així com la seva 133 interconnexió dificulta que es pugui apostar pel transport públic, fet que s’agreuja si tenim en compte l’elevat preu i la dificultat que suposa accedir a les rebaixes per a abonaments de mitjana distància. A més, sovint hi ha dificultats en els nuclis urbans per fer desplaçaments en bicicleta, tant per la falta d’existència de carrils bici com per la segregació d’aquest transport als límits de les carreteres. Per tot això, i donat que el jovent volem trencar amb la prevalença del vehicle privat, apostem per:

I en una de les propostes:

Facilitar l’ús de la bicicleta en els nuclis urbans a través de carrils bici més integrats en l’espai públic i en convivència amb els vianants també en els espais per a ells.

 Es parla d’apostar per un model de mobilitat sostenible dins l’apartat de les 25 prioritats per fer avançar Catalunya, en la secció III. Justícia ambiental, proposant la realització de plans de mobilitat sostenible.

També es parla de mobilitat sostenible dins el capítol de joventut, en la proposta per impulsar l’educació i la cultura de la mobilitat sostenible.

Es parla de mobilitat sostenible al capítol 6.4. Millorar la seguretat viària.

Al capítol 3.8 Penedès, es parla d’implementar un pla de transport i mobilitat sostenible.

Candidatura d’Unitat Popular (CUP)

http://cup.cat/sites/default/files/programaelectoralcup21d.pdf

S’esmenta 1 cop la bicicleta.

Dins la proposta 210. Per tal d’avançar cap a una república que trenqui amb la lògica de l’acumulació il·limitada del capital, que subordina la natura als interessos de la producció, i amb l’objectiu de construir un nou model de país que garanteixi el futur ambiental de les classes populars, en la proposta:

Garantir una xarxa de transport interterritorial democràtic i no contaminant. Un model que, allunyat del vehicle privat, aposti per modes de transport col·lectiu i posi l’accent en el servei social i ecològic i no en retorn econòmic. Potenciar, alhora, els modes de transport no contaminants com la bicicleta.

Partit Popular de Catalunya (PPC)

http://www.ppcatalunya.com/wp-content/uploads/2017/12/Programa-PPC-Elecciones-21D-catal%C3%A1.pdf

Cap esment a la bicicleta en tot el programa electoral.

Cap esment tampoc a la mobilitat sostenible en tot el programa electoral.