Carretera buida

Prou atropellaments de ciclistes

EM BICI (la Federació d’Entitats per la Mobilitat amb Bicicleta de Catalunya) vol denunciar la situació d’indefensió i vulnerabilitat que pateix el col·lectiu ciclista davant les conductes imprudents i temeràries de conductors de vehicles motoritzats a les carreteres del nostre país.


No volem cap més ciclista atropellat, no volem cap més vida segada per conductors inconscients i temeraris, no volem més famílies destrossades per l’envestida d’un cotxe a l’asfalt.

És per això que:

1) Denunciem la manca d’infraestructures per a bicicletes que pateix el nostre país, i que en la majoria de vies obliga als ciclistes a compartir l’espai amb la resta de vehicles que es mouen a velocitats molt més altes, fet que les exposa perillosament a qualsevol conducta imprudent al volant.

Com a ciclistes reclamem el dret a poder circular amb bicicleta amb seguretat i exigim major implicació de les administracions per garantir la seguretat de totes les persones usuàries de les vies urbanes i de les infraestructures de connexió interurbana del nostre país, superant la concepció de cotxe/moto com a usuari principal i únic d’aquestes.

Reclamem un pla estratègic de la bicicleta de caràcter nacional que abordi amb urgència la incorporació de la bicicleta en el sistema d’infraestructures de transport i mobilitat del nostre país.

2) Denunciem les conductes imprudents i temeràries al volant que es produeixen a la xarxa viària del nostre país, i que són la causa de gran nombre de víctimes mortals i greus al nostre país, entre les quals també alguns ciclistes que es troben en una situació absolutament vulnerable a la carretera.

Demanem de forma urgent, mesures per eradicar aquest tipus de conductes de les nostres carreteres. Per una banda, amb una campanya a tots els nivells de sensibilització centrada en la vulnerabilitat dels ciclistes a la carretera i la necessitat de respectar la distància de seguretat d’1,5m i els límits de velocitat. Per altra banda, amb un enduriment exemplar de les sancions a les conductes imprudents i temeràries a la carretera i major atenció dels cossos de seguretat per seguir i penalitzar aquestes conductes. Volem Tolerància Zero amb les actituds imprudents i temeràries a la carretera.

3) Denunciem l’encara massa freqüent tractament esbiaixat que pateixen els atropellaments de ciclistes en alguns mitjans de comunicació. Referir-se a una envestida a gran velocitat d’un cotxe sobre un ciclista per darrera, com accident o topada entre cotxe i ciclista és oferir a la societat una versió falsejada de la realitat que no ajuda a percebre aquestes situacions com a causades per actituds imprudents, temeràries i evitables.

Reclamem major atenció, precisió i sensibilitat per part dels mitjans de comunicació en el tractament de les notícies sobre atropellaments de ciclistes a les carreteres. El seu paper és clau en l’àmbit de la sensibilització.


4) Denunciem la impunitat en la que queden les conductes imprudents i temeràries que seguen vides a la carretera sota l’actual codi penal, que deixa sense conseqüències conductes a la carretera que ocasionen la mort o lesions greus permanents, i que no fa obligatòria la prestació d’auxili en tots els casos després d’un atropellament.

Són ja diversos els casos en els que el conductor del vehicle que atropella greument a ciclistes es dona a la fuga, una actitud absolutament indigne que no pot justificar-se sota cap concepte pel menysteniment que suposa cap a la vida humana, i que hauria de tenir conseqüències penals ineludibles i contundents.

Demanem de forma urgent la reforma del codi penal espanyol per esmenar aquestes qüestions sumant-nos a la campanya #porunaleyjusta impulsada per Anna Gonzàlez, vídua d’un ciclista atropellat a la carretera.

5) Denunciem els efectes nocius de la cultura cotxe-cèntrica i l’ús i consum acrític i massiu de vehicles motoritzats, l’exaltació de la velocitat i la potència en la publicitat vinculada a l’automoció, i la manca d’advertiments sobre la perillositat i riscs d’un vehicle motoritzat, tant pel que fa a l’accidentalitat com a la contaminació generada, entre altres.

Demanem un major compromís de les administracions locals, territorials, nacional, estatal per impulsar un canvi de paradigma en l’àmbit de la mobilitat que permeti superar l’ús massiu del vehicle privat motoritzat en favor d’altres opcions basades en el transport públic i els modes no motoritzats.

Demanem major exigència per part de les administracions envers la indústria de l’automoció, limitant i condicionant la publicitat per no promoure ni estimular la compra acrítica de vehicles, obligant a advertir de la perillositat i riscos dels vehicles i dels efectes ambientals i sobre la salut de les persones tal com s’ha fet amb el tabac, impedint l’exaltació d’aspectes com la potència o la velocitat, exigint el compliment de les normatives i no deixant impunes fraus com el de les emissions de Volkswagen.

6) Apel·lem al conjunt de la ciutadania a tenir una actitud més crítica i racional respecte el consum i ús de vehicles motoritzats, i a fer-ne un ús responsable que no posi en perill la vida de la resta de persones que fan ús de les carreteres, especialment de les més vulnerables com vianants i ciclistes, que també tenen família.