#VotaBici 2024

Eleccions al Parlament de Catalunya 2024

Entrevistes electorals

Què proposen els partits per a la bici?


Consulta totes les entrevistes realitzades al nostre canal de Youtube.

El nostre manifest

El moment actual és sens dubte crucial. La crisi climàtica es fa més evident que mai i només una resposta determinada i dràstica per reduir les emissions de gasos d’efecte hivernacle a tots els nivells podria qualificar-se de responsable a ulls de les generaciones futures.

Aquest repte té en la descarbonització del transport un aspecte essencial que cal abordar i que no pot basar-se tan sols en l’electrificació del parc actual de vehicles.

Cal transformar el model actual de mobilitat fent créixer les alternatives basades en el transport públic i la mobilitat activa, especialment als nuclis urbans.

En aquest context, la bici ha esdevingut el mode amb el més gran potencial de creixement, que pot contribuir de forma molt significativa a reduir les emissions del transport i contribuir a la transformació d’un espai públic més saludable, segur, democràtic i inclusiu, a les ciutats i pobles del nostre país.

La Declaració Europea de la Bicicleta aprovada recentment insta a tots els estats membres a impulsar l’ús de la bicicleta i ens brinda l’oportunitat de rellançar l’Estratègia Catalana de la Bicicleta, per assolir les fites pendents i situar la mobilitat en bicicleta com una política estratègica de país per als propers anys.

És per tot això que, des de la Federació d’Entitats per la Mobilitat amb Bicicleta de Catalunya (FEM Bici) en nom de totes les entitats i col·lectius que treballen per impulsar i promoure l’ús de la bicicleta arreu del territori català, plantegem aquestes 10 propostes a les formacions polítiques citades a la convocatòria electoral del 12M per a què siguin incorporades als respectius programes, amb l’objectiu que l’ús de a bici esdevingui una política transversal i estratègica per al proper cicle electoral que ara s’obre a Catalunya.

Propostes per impulsar la bicicleta com a eix central de la mobilitat sostenible, integrant infraestructures, regulacions i suport comunitari.

1. Enfortiment de la dimensió institucional de la bicicleta

Amb una Direcció General pròpia, amb capacitat d’articular polítiques interdepartamentals, amb una oficina de la Bicicleta que esdevingui punt de referència tècnic per acompanyar i estimular les polítiques de la bicicleta als municipis i territoris, i una aprovació parlamentària que doni la transversalitat i el consens polític que requereix una política estratègica de país, que eviti regressions d’infraestructura o regulació i en canvi n’acceleri el seu desplegament.

2. Desenvolupament de la Xarxa Pedalable i serveis

Participar en instruments supramunicipals al territori per desplegar i gestionar la xarxa pedalable interurbana i els serveis vinculats a la mobilitat amb bicicleta que afavoreixin la intermodalitat amb el transport públic com els aparcaments segurs a les estacions de la xarxa ferroviària i d’autobús interurbà, i els sistemes de bicicleta pública i flotes de bicis de darrera milla.

3. Acceleració d’infraestructura pedalable estratègica

Impulsar i accelerar el desplegament de nova infraestructura pedalable, executant eixos vertebradors i vehiculant finançament al territori per a les actuacions estratègiques que generin noves connectivitats en l’àmbit urbà i interurbà, amb criteris de qualitat i de major impacte, amb una infraestructura segura que possibiliti un ús divers de la bicicleta per a tot tipus de persones, que doni resposta a les necessitats de mobilitat quotidiana, d’oci i cicloturisme.

4. Activació d’un nou Marc Regulatori per a la bicicleta

Afavorir el desenvolupament d’un nou marc regulatori per a la bicicleta, aprofitant el futur marc de la nova Llei de Mobilitat, i seguint un model ja consolidat en altres països europeus del nostre entorn com França, que afavoreixi una major fluïdesa i eficiència en els desplaçaments amb bicicleta a les nostres poblacions, normalitzant el contrasentit per a bicicletes a tota la trama urbana limitada a 30 km/h i possibilitant el pas de bicicletes en vermell en determinades interseccions semaforitzades amb la senyal de cedir el pas per a bicicletes.

5. Intermodalitat bicicleta i transport públic

Apostar per la intermodalitat de la bicicleta amb el sistema de transport públic nterurbà, possibilitant l’ús combinat de la bicicleta amb la xarxa ferroviària i les línies d’autobusos interurbans oferint aparcaments segurs d’alta capacitat a les estacions i incorporant solucions per al transport de bicicletes que afavoreixin el cicloturisme com activitat complementària al desenvolupant d’àrees rurals menys poblades.

6. Creació d’incentius fiscals per als desplaçaments laborals

Establir incentius per promoure l’ús de la bicicleta en els desplaçaments a la feina i quotidians, remunerant el quilometratge realitzat en bicicleta com es fa en altres països europeus, dins un esquema de suport a la mobilitat activa i sostenible, i bonificant fiscalment a les empreses que impulsin mesures per afavorir l’ús de la bicicleta entre el propi personal.

7. Ajudes per a la compra de bicicletes

Oferir ajudes per a la compra de bicicletes elèctriques, bicicletes de càrrega familiars i cicles de càrrega comercials, que en facilitin l’adquisició i la normalització entre la població, i a l’hora contribueixin a impulsar el sector industrial i productiu de la bicicleta, afavorint també la instal·lació i cooperació d’empreses del sector al nostre país.

8. Formació en mobilitat ciclista escolar

Desplegar la formació en mobilitat ciclista als centres educatius del país i incorporar-la a nivell curricular amb una dimensió pràctica que afavoreixi la incorporació de la bicicleta com a opció de mobilitat quotidiana segura i saludable entre adolescents i joves, des d’una estratègia de cofinançament amb els municipis, i acompanyant-ho de processos de pacificació dels entorns escolars i de promoció i suport d’iniciatives com els bicibusos escolars.

9. Promoció de ciclologística en la distribució urbana

Promoure els cicles de càrrega i de la ciclologística com alternativa per a la distribució urbana de mercaderies i serveis a les ciutats, acompanyant el desenvolupament regulatori de les zones de baixes emissions per afavorir processos de consolidació dels fluxos de distribució, oferint suport a la creació de microhubs urbans de gestió publico-cooperativa que facilitin una dinàmica de distribució més eficient i amb un menor impacte ambiental amb cicles de càrrega i vehicles sense emissions.

10. Suport a les entitats de la bicicleta

Donar suport al teixit associatiu organitzat de la bicicleta per a la seva tasca estratègica de promoció i sensibilització per a una mobilitat activa i sostenible, apropant l’ús de bicicleta a la població, amb una línia específica de subvencions per a entitats de la bicicleta, i una estratègia per a impulsar espais de promoció de la bicicleta a totes les poblacions del país en la línia de les “maisons du vélo” habituals a les ciutats franceses.